Nástroje používateľa

Nástoje správy stránok


blog:cloveci:2013-12-03-kratko_k_pastierskemu_listu_biskupov_slovenska

Rozdiely

Tu môžete vidieť rozdiely medzi vybranou verziou a aktuálnou verziou danej stránky.

Odkaz na tento prehľad zmien

Obojstranná predošlá revízia Predchádzajúca revízia
Nasledujúca revízia
Predchádzajúca revízia
blog:cloveci:2013-12-03-kratko_k_pastierskemu_listu_biskupov_slovenska [2013/12/04 00:50]
Róbert Toth
blog:cloveci:2013-12-03-kratko_k_pastierskemu_listu_biskupov_slovenska [2019/10/08 23:03] (aktuálne)
Róbert Toth socialshareprivacy2 plugin call replaced with socialite
Riadok 1: Riadok 1:
 ====== Krátko k pastierskemu listu biskupov Slovenska ====== ====== Krátko k pastierskemu listu biskupov Slovenska ======
- 
-~~DRAFT~~ 
-TODO 
  
 Pred pár dňami zaznel v kostoloch pastiersky list od biskupov Slovenska, ktorý vzbudil všeobecné pobúrenie nielen v tlači a medzi neveriacimi, ale očividne aj medzi katolíkmi. Hneď v nedeľu sa objavil aj [[http://michalbrat.blogspot.sk/2013/12/otvoreny-list-konferencii-biskupov.html|Otvorený list Konferencii biskupov Slovenska]] od Michala Brata. Biskupom bol v ňom vyčítaný agresívny tón, neprijateľné zjednodušovanie, nedostatok lásky a používanie "prostriedkov, ktoré rozsievajú strach, zlo, paniku a pobúrenie". Pred pár dňami zaznel v kostoloch pastiersky list od biskupov Slovenska, ktorý vzbudil všeobecné pobúrenie nielen v tlači a medzi neveriacimi, ale očividne aj medzi katolíkmi. Hneď v nedeľu sa objavil aj [[http://michalbrat.blogspot.sk/2013/12/otvoreny-list-konferencii-biskupov.html|Otvorený list Konferencii biskupov Slovenska]] od Michala Brata. Biskupom bol v ňom vyčítaný agresívny tón, neprijateľné zjednodušovanie, nedostatok lásky a používanie "prostriedkov, ktoré rozsievajú strach, zlo, paniku a pobúrenie".
Riadok 14: Riadok 11:
 Zákonné schválenie homosexuálnych "manželstiev", či už len vážne uvažovanie o ňom, nie je nejaký malý problém. Je to //absolútna katastrofa pre našu spoločnosť//, niečo, čo nie poškodí, ale úplne zničí pojem rodiny a rodinu ako takú. Moje deti sa budú musieť učiť, že je úplne OK vybrať si partnera rovnakého pohlavia. Uvedomujeme si, aká drastická je to zmena? Keď sa schváli rovnakosť (lebo tu už nejde o rovnosť) pohlaví, dnešná generácia mladých bude stále implicitne chápať, že manželstvo medzi mužom a ženou je to "originálne," "pôvodné" a možno dokonca aj "správne," pretože majú vzor v dnešnej spoločnosti, ktorá to tak ešte stále vníma aj zákonne. Ale naše deti //vôbec// nebudú chápať, prečo im doma vtĺkame do hlavy, že to je celé na hlavu postavené. Akí dôveryhodní budeme pre ne ako rodičia, keď celý svet okolo nebude medzi **rodičom 1** a **rodičom 2** vidieť rozdiel a toto sa budú učiť v celom školskom systéme? Budeme za bláznov! Vieme si predstaviť, o koľko ťažšie bude udržovať živý vzťah medzi otcom a synom, keď otec bude synovi tvrdiť niečo, čo odporuje celému jeho zmyslovému a kognitívnemu vnímaniu vonkajšieho sveta? Zákonné schválenie homosexuálnych "manželstiev", či už len vážne uvažovanie o ňom, nie je nejaký malý problém. Je to //absolútna katastrofa pre našu spoločnosť//, niečo, čo nie poškodí, ale úplne zničí pojem rodiny a rodinu ako takú. Moje deti sa budú musieť učiť, že je úplne OK vybrať si partnera rovnakého pohlavia. Uvedomujeme si, aká drastická je to zmena? Keď sa schváli rovnakosť (lebo tu už nejde o rovnosť) pohlaví, dnešná generácia mladých bude stále implicitne chápať, že manželstvo medzi mužom a ženou je to "originálne," "pôvodné" a možno dokonca aj "správne," pretože majú vzor v dnešnej spoločnosti, ktorá to tak ešte stále vníma aj zákonne. Ale naše deti //vôbec// nebudú chápať, prečo im doma vtĺkame do hlavy, že to je celé na hlavu postavené. Akí dôveryhodní budeme pre ne ako rodičia, keď celý svet okolo nebude medzi **rodičom 1** a **rodičom 2** vidieť rozdiel a toto sa budú učiť v celom školskom systéme? Budeme za bláznov! Vieme si predstaviť, o koľko ťažšie bude udržovať živý vzťah medzi otcom a synom, keď otec bude synovi tvrdiť niečo, čo odporuje celému jeho zmyslovému a kognitívnemu vnímaniu vonkajšieho sveta?
  
-V [[https://www.facebook.com/monicqa/posts/10201765325729202|diskusii k článku na Facebooku]] bolo kolegovi vyčítané, že poukázal na paralelu medzi ostrým tónom v pastierskom liste a Ježišovým konaním, keď rozohnal predavačov z chrámu ([[http://svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Jn+2%2C+14-17|Jn 2, 14-17]])—vraj je demagógiou porovnávať situáciu Ježiša a KBS. Dovolím si však tvrdiť, že toto je omnoho vážnejší problém, ako predávanie dobytka v chráme, a presne takto (nech už je spoločenská situácia akákoľvek) by sme sa k nemu mali aj postaviť. Nie odsudzovať homosexuálov (to nikto nerobí, a ani naši biskupi—bez ohľadu na prehlásenia našich médií, ktoré sú skutočnou demagógiou), ale na druhú stranu //absolútne a jasne// odsúdiť homosexuálne konanie. A že použili expresívne slovo "paškvil"? Naozaj by ma zaujímalo, aké slovo by použil Ježiš, keby sa k tomuto mohol vyjadriť, keď o Sodome vieme, že "tam bude plač a škrípanie zubami" ([[http://svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Mt+8%2C+12|Mt 8, 12]]).+V [[https://www.facebook.com/monicqa/posts/10201765325729202|diskusii k článku na Facebooku]] bolo jednému prispievateľovi vyčítané, že poukázal na paralelu medzi ostrým tónom v pastierskom liste a Ježišovým konaním, keď rozohnal predavačov z chrámu ([[http://svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Jn+2%2C+14-17|Jn 2, 14-17]])—vraj je demagógiou porovnávať situáciu Ježiša a KBS. Dovolím si však tvrdiť, že toto je omnoho vážnejší problém, ako predávanie dobytka v chráme, a presne takto (nech už je spoločenská situácia akákoľvek) by sme sa k nemu mali aj postaviť. Nie odsudzovať homosexuálov (to nikto nerobí, a ani naši biskupi—bez ohľadu na prehlásenia našich médií, ktoré sú skutočnou demagógiou), ale na druhú stranu //absolútne a jasne// odsúdiť homosexuálne konanie. A že použili expresívne slovo "paškvil"? Naozaj by ma zaujímalo, aké slovo by použil Ježiš, keby sa k tomuto mohol vyjadriť, keď o Sodome vieme, že "tam bude plač a škrípanie zubami" ([[http://svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Mt+8%2C+12|Mt 8, 12]]).
  
 V zmysle toho, čo bolo vyššie napísané, teda nevidím nič zlé ani na opakovanom použití spojenia "Kultúra Smrti." Nemusíme predsa niekoho zabíjať mačetou ani zhadzovať atómové bomby, aby sme si vybudovali kultúru smrti. Stačí zničiť základnú bunku spoločnosti, v ktorej sa deti rodia a dospievajú. Ak dovolíme, aby sa potrel, zahladil rozdiel medzi spoločenstvom manželov, z ktorých spojenia môže vzniknúť nový život, a spoločenstvom homosexuálnych partnerov, z ktorých spojenia nemôže vzniknúť absolútne nič a ktoré je vo svojej podstate //závislé od skutočných manželských párov, pretože sami vlastné deti mať nemôžu//, sme buď slepí, alebo hlúpi. Tak či onak sa však rútime do ničoty. V zmysle toho, čo bolo vyššie napísané, teda nevidím nič zlé ani na opakovanom použití spojenia "Kultúra Smrti." Nemusíme predsa niekoho zabíjať mačetou ani zhadzovať atómové bomby, aby sme si vybudovali kultúru smrti. Stačí zničiť základnú bunku spoločnosti, v ktorej sa deti rodia a dospievajú. Ak dovolíme, aby sa potrel, zahladil rozdiel medzi spoločenstvom manželov, z ktorých spojenia môže vzniknúť nový život, a spoločenstvom homosexuálnych partnerov, z ktorých spojenia nemôže vzniknúť absolútne nič a ktoré je vo svojej podstate //závislé od skutočných manželských párov, pretože sami vlastné deti mať nemôžu//, sme buď slepí, alebo hlúpi. Tak či onak sa však rútime do ničoty.
Riadok 26: Riadok 23:
 Práve z tohoto dôvodu nepovažujem obsah ani formu listu za nevhodné. Biskupi internou správou pripomenuli jasné stanovisko, ktoré musíme ako katolíci zastávať. V tomto neexistuje šedá zóna, preto v liste ju tiež nenájdeme. Je napísaný tak jasne, aby vylúčil akúkoľvek nesprávnu či voľnú interpretáciu. Nikto nemôže povedať: "Nerozumiem," každý sa musí len rozhodnúť: idem do toho, alebo nie. Práve z tohoto dôvodu nepovažujem obsah ani formu listu za nevhodné. Biskupi internou správou pripomenuli jasné stanovisko, ktoré musíme ako katolíci zastávať. V tomto neexistuje šedá zóna, preto v liste ju tiež nenájdeme. Je napísaný tak jasne, aby vylúčil akúkoľvek nesprávnu či voľnú interpretáciu. Nikto nemôže povedať: "Nerozumiem," každý sa musí len rozhodnúť: idem do toho, alebo nie.
  
-Z rovnakej príčiny je úplne irelevantná aj kritika médií. Aký "netolerantný" postoj? Voči komu má byť, prosím vás, netolerantný? Voči veriacim, ktorí všetci vyznávajú rovnakú pravdu //úplne zhodnú// s tým, čo sa v liste tvrdí, a ktorým //ako jediným// bol list určený? Michal píše: //"Označenie „Kultúra smrti" však naznačuje, že žiadny dialóg nie je možný, je to vyhlásenie absolútnej vojny názorovej opozícii."// Pýtam sa však: aký dialóg sa týmto myslí? Dialóg s neveriacimi a odporcami katolíckeho učenia? Pre tento dialóg máme predsa iné komunikačné kanály. Každá firma inak komunikuje interne so svojimi zamestnancami, a inak s vonkajším svetom. Na internú komunikáciu sú manažéri, na vonkajšiu oddelenie pre styk s verejnosťou (či PR alebo marketingové). Hoci táto paralela nie je dokonalá, pretože Cirkev nie je firma, myslím, že pointa stále platí—komunikácia musí a je odlišná. Je veľmi nešťastné, že Cirkev nemá žiadnu oficiálnu možnosť komunikovať s veriacimi čisto interným kanálom, ale tí, ktorí do nej nepatria a vonkoncom sa nezaujímajú o cirkevné učenie a tradíciu, by aspoň mohli mať toľko slušnosti, že veci, ktorým absolútne neveria a nerozumejú, nebudú komentovať. Keď architekt vyhlási, že steny v dome musia byť hrubšie, inak sa zrúti, nebudem vehementne vyhlasovať, že je to podľa mňa hlúposť, //pretože nikoho môj nefundovaný názor nezaujíma//.+Z rovnakej príčiny je úplne irelevantná aj kritika médií. Aký "netolerantný" postoj? Voči komu má byť, prosím vás, netolerantný? Voči veriacim, ktorí všetci vyznávajú rovnakú pravdu //úplne zhodnú// s tým, čo sa v liste tvrdí, a ktorým //ako jediným// bol list určený? Michal píše: //"Označenie „Kultúra smrti" však naznačuje, že žiadny dialóg nie je možný, je to vyhlásenie absolútnej vojny názorovej opozícii."// Pýtam sa však: aký dialóg sa týmto myslí? Dialóg s neveriacimi a odporcami katolíckeho učenia? Pre tento dialóg máme predsa iné komunikačné kanály. Každá firma inak komunikuje interne so svojimi zamestnancami, a inak s vonkajším svetom. Na internú komunikáciu sú manažéri, na vonkajšiu oddelenie pre styk s verejnosťou (či PR alebo marketingové). Hoci táto paralela nie je dokonalá, pretože Cirkev nie je firma, myslím, že pointa stále platí—komunikácia musí byť a je odlišná. Je veľmi nešťastné, že Cirkev nemá žiadnu oficiálnu možnosť komunikovať s veriacimi čisto interným kanálom, ale tí, ktorí do nej nepatria a vonkoncom sa nezaujímajú o cirkevné učenie a tradíciu, by aspoň mohli mať toľko slušnosti, že veci, ktorým absolútne neveria a nerozumejú, nebudú komentovať. Keď architekt vyhlási, že steny v dome musia byť hrubšie, inak sa zrúti, nebudem vehementne vyhlasovať, že je to podľa mňa hlúposť, //pretože nikoho môj nefundovaný názor nezaujíma//.
  
  
Riadok 42: Riadok 39:
 ===== Záverom ===== ===== Záverom =====
  
-Hoci sa s Michalom nezhodujem v názore na obsahovú stránku listu, čiastočne s ním súhlasím v jednom bode, ktorý on sám nazval "Komunikačné zlyhanie." Konferencia biskupov Slovenska je oficiálnym orgánom Katolíckej cirkvi na Slovensku a ako taká //musí// mať svoj prejav perfektný—bez ohľadu na to, či už interný alebo externý. Ak by som takto napísal svoju prácu v [[http://www.kolegium.org/|Kolégiu]], opraviu mi v nej zlú stavbu niektorých myšlienok a najmä zbytočne časté používanie výrazu "kultúra smrti" (konkrétne v liste 11×). Cirkev si jednoducho //nemôže dovoliť// mať prejav ako nejaký študentík, akým som ja sám. Netvrdím, že je to celé zle, s formou listu viacmenej osobne problém nemám, ale súhlasím, že to mohlo byť ako celok napísané lepšie.+Hoci sa s Michalom nezhodujem v názore na obsahovú stránku listu, čiastočne s ním súhlasím v jednom bode, ktorý on sám nazval "Komunikačné zlyhanie." Konferencia biskupov Slovenska je oficiálnym orgánom Katolíckej cirkvi na Slovensku a ako taká //musí// mať svoj prejav perfektný—bez ohľadu na to, či už interný alebo externý. Ak by som takto napísal svoju prácu v [[http://www.kolegium.org/|Kolégiu]], opravia mi v nej zlú stavbu niektorých myšlienok a najmä zbytočne časté používanie výrazu "kultúra smrti" (konkrétne v liste 11×). Cirkev si jednoducho //nemôže dovoliť// mať prejav ako nejaký študentík, akým som ja sám. Netvrdím, že je to celé zle, s formou listu viacmenej osobne problém nemám, ale súhlasím, že to mohlo byť ako celok napísané lepšie.
  
-V každom prípade si myslím, že naši biskupi týmto listom ťažko narazili na jednom predpoklade: že majú dôveru svojich "ovečiek." Problém vidím hlavne v tom, že hoci si všetci uvedomujeme, že Cirkev nie je demokratická, okolitou spoločnosťou sme tak ovplyvnení, že sa podvedome s touto myšlienkou už nedokážeme zmieriť. V momente, keď pociťujeme nátlak či dostávame bezpodmienečný príkaz, podvedome sa okamžite búrime. A to aj napriek tomu, že si každý z nás vedome hierarchickosť Cirkvi uzná.+Naši biskupi však týmto listom ťažko narazili na jednom predpoklade: že majú dôveru svojich "ovečiek." Problém vidím hlavne v tom, že hoci si všetci uvedomujeme, že Cirkev nie je demokratická, okolitou spoločnosťou sme tak ovplyvnení, že sa podvedome s touto myšlienkou už nedokážeme zmieriť. V momente, keď pociťujeme nátlak či dostávame bezpodmienečný príkaz, podvedome sa okamžite búrime. A to aj napriek tomu, že si každý z nás vedome hierarchickosť Cirkvi uzná.
  
 K tomu sa pridáva náš všeobecný názor na slovenských biskupov, ktorý sám stojí za zamyslenie. Neustále sme masírovaní tlačou, ktorá nás presviedča o tom, ako je všetko od nich zlé, akí sú neschopní a ako nič nerobia. Ako som si sám na sebe nedávno uvedomil, toto prostredie, namierené proti nim, na naše podvedomie skutočne vplýva. Postupne mení podhubie, až kým sa (rovnako ako u mňa prednedávnom) neprejaví vedomým rozhodnutím pre názor, že "Súdruhov biskupov treba vymeniť". Zvážme teda, odkiaľ pochádza naša kritika //aj// ich pastierskeho listu—či z nás, alebo nám bola nenápadne podsunutá. K tomu sa pridáva náš všeobecný názor na slovenských biskupov, ktorý sám stojí za zamyslenie. Neustále sme masírovaní tlačou, ktorá nás presviedča o tom, ako je všetko od nich zlé, akí sú neschopní a ako nič nerobia. Ako som si sám na sebe nedávno uvedomil, toto prostredie, namierené proti nim, na naše podvedomie skutočne vplýva. Postupne mení podhubie, až kým sa (rovnako ako u mňa prednedávnom) neprejaví vedomým rozhodnutím pre názor, že "Súdruhov biskupov treba vymeniť". Zvážme teda, odkiaľ pochádza naša kritika //aj// ich pastierskeho listu—či z nás, alebo nám bola nenápadne podsunutá.
Riadok 50: Riadok 47:
  
  
-{{socialshareprivacy2}}+~~socialite~~
 {{tag>Cirkev viera morálka manželstvo homosexualita}} {{tag>Cirkev viera morálka manželstvo homosexualita}}
  
blog/cloveci/2013-12-03-kratko_k_pastierskemu_listu_biskupov_slovenska.1386114635.txt.gz · Posledná úprava: 2013/12/04 00:50 od Róbert Toth